"ya ALLAH, izinkan aku sentiasa mengingati-MU tika lelapku, tika jagaku, tika sihatku, tika sedihku, tika gembiraku, tika tangisku, tika senyumku, tika hidupku dan tika ajal menjemputku.. ya RABB, redha-MU ku damba, ampun-MU ku pinta. ampuni daku, ALLAH yang maha penyayang dan adil.."

ya ALLAH..
andai kami beribadat utk mendptkan syurgaMU, bantu kami utk perbetulkan niat kami hanya krn utk menatap indahnya wajahMU..
andai kami beribadat utk menjauhkan diri dari nerakaMU, maafkan kami krn dosa kami melebihi cinta kami terhadapMU.. amin~
assalamualaikum.. before korang baca, Naabiha nak tanya, da solat belum?.. kalau da, alhamdulillah.. kalau belum, plz solat dulu, Naabiha tak nak nanti kita sama sama kena jawap at akhirat kelak sbb Roon Ahibaan's..

jazakallah ! :)

Saturday, December 15, 2012

I L M U :)

bismillah..

assalamualaikum.. my metacarpals will share about knowledge today, inshaa ALLAH.. when we talk about knowledge, that's mean much more than the word.. (metacarpals = fingers)
as shared with someone who is close to me, he have problem to memorize.. he have a problem with "last-minute preparation"..
 && inshaa ALLAH, i'm here not to only help him, but share with u guys.. 


btw, how to memorize, click ; camana nak SENANG ingat?

orhkay, bismillah again, lets take it as in bahasa.. knowledge is ilmu..
 in my mind, ilmu is not only ilmu.. but ilmu means,

I = I
L = LET
M = MYSELF
U = UNLIMITED

from me, i think when its about ilmu, its about beyond myself.. its about i let myself to do more for myself.. i give my mind a chance to conquer myself.. i make my niat go thru by actions.. hmm, even... sometimes, i also have the laziness problem.. but, i'll never stop.. never will do.. inshaa ALLAH.. coz everytime my softy hand touch the warm of the books, i said, "jihad fisabillah ya Naabiha"  - this is my inspiration way to myself.. n maybe, inshaa ALLAH, u guys can try to yourself too.. we have never be late to be better.. :)


ilmu is (I)ngat, (L)atih, (M)anfaat, (U)saha..

LETS START ! (VROOM VROOM)

.before starts anything, recite bismillah.. ayatul kursi will be a help.. and 4 qul n doa penerang haty. inshaa ALLAH~
.kadang kadang kita susah nak hafal, sebab otak kita at tempat lain. jangan byk pk! bila nak belajar, belajar. bila nak shooting, shooting. bila nak main game, main game. apa jek yang kita buat, buat dgn bersungguh sungguh and sepenuh jiwa. baru rasa puas !.

1. ingat ; bila belajar, dalam kelas, ingat apa yang pensyarah/cikgu kata. focus ! its a needed~
2. latih ; usaha diri, utk latih diri belajar menghormati masa. latih diri utk wat jadual diri setiap ari supaya ari ari kita berjalan dgn lancar &......sempurna ! :)
3. manfaat ; manfaatkan ilmu sebaik baiknya.. belajar utk berkongsi dgn org lain.. belajar utk jadikan diri kita bermanfaat & belajar utk menjadikan masa ari ari kita bermanfaat ! :)
4. usaha ; hehe! nii kan memang resipi utama dlm menuntut ilmu.. usahalaa.. jangan pernah putus asa ! u can do it.. trust me, always u can do it :)



hee, meh berpantun sekejap !

setiap pagi ku minum madu,
itukan sunnah menuju syurgaMU;
belajar ketika masih berwudhu,
cahayanya mengalir bersama ilmu..

memang benar aku suka kamu,
kerana dirimu menjaga amalan;
jadikan Quran bacaan pendahuluanmu,
kuat daya ingatan mudah hafalan..

the points ;
pantun pertama = sebelum belajar, amiklaa wudhu, inshaa ALLAH senang menuntut ilmu..
pantun kedua = baca Quran dulu sebelum baca bahan ilmiah yang lain..sebab tu, bgn subuh awal, lps tuu ngaji.. lps ngaji, belajarlaa  ^^ ag un, tuu amalan para penghafal al Quran..


*kita yang belajar kerana ALLAH nii, inshaa ALLAH, dimuliakan oleh malaikat aww ! Rasulullah brsabda, "sesungguhnya malaikat malaikat sentiasa menurunkan sayapnya sebagai memuliakan & menghormati penuntut ilmu agama, krn mereka suka & bersetuju dgn apa yang penuntut itu lakukan" (riwayat Tirmizi & Abu Daud)*

*ALLAH jugak berfirrman dlm surah Al Mujadalah, ayat 11.. "ALLAH akan meninggikan org yg beriman antara kamu & org yang diberikan ilmu pengetahuan beberapa darjat"*


&& lastly, ketahuilaa.. menuntut ilmu tuu wajib... so jgn malas malas aww ! jgn suka tidur petang.. jangan ! saya cakap jangan.. k ? :)
wassalam..
lovey, ALLAH's

6 comments:

Tuan Hanegura said...

Nice post :)

~ Roon Ahibaan said...

alhamdulillah.. syukur.. jazakallah ! stay tune :)

admire said...

every words in your writing really inspirated me. you are such a good writer. keeps on sweetie princess. btw, you look educated as always with your doctor's coat!

~ Roon Ahibaan said...

masha ALLAH.. by the way u said, i can feel that we r knowing each other.. who r u hamba ALLAH? btw, jazakallah.. insha ALLAH ! come often, wassalam :)

Detektif A said...

jazakallah khair. nice post! :D jarang ada blogger yg menjadikan ilmu sbg modal utk mereka menulis. really a great read for exam candidates/students etc.

~ Roon Ahibaan said...

alhamdulillah.. terima kasih Detektif A.. :)