"ya ALLAH, izinkan aku sentiasa mengingati-MU tika lelapku, tika jagaku, tika sihatku, tika sedihku, tika gembiraku, tika tangisku, tika senyumku, tika hidupku dan tika ajal menjemputku.. ya RABB, redha-MU ku damba, ampun-MU ku pinta. ampuni daku, ALLAH yang maha penyayang dan adil.."

ya ALLAH..
andai kami beribadat utk mendptkan syurgaMU, bantu kami utk perbetulkan niat kami hanya krn utk menatap indahnya wajahMU..
andai kami beribadat utk menjauhkan diri dari nerakaMU, maafkan kami krn dosa kami melebihi cinta kami terhadapMU.. amin~
assalamualaikum.. before korang baca, Naabiha nak tanya, da solat belum?.. kalau da, alhamdulillah.. kalau belum, plz solat dulu, Naabiha tak nak nanti kita sama sama kena jawap at akhirat kelak sbb Roon Ahibaan's..

jazakallah ! :)

Saturday, January 7, 2012

salam sayang.. 2012

 
Bismillah..

assalamualaikum.. apa khabar sahabat sahabat misscincau semua..?
alhamdulillah, harapnya sihat sejahtera n diredhai ALLAH walau di mana sahaja kalian berpijak di bumi ALLAH ini..

maaflaa, lewat mengupdate misscincau.. alhamdulillah, jendela 2012 pun sudah mengorak langkah.. masing masing dengan matlamat dan azam terbaru.. syukur, kita masih diberi peluang utk merasai nikmat ALLAH pada 2012 ini..

syukur misscincau ucapkan, kerana pembukaan tahun 2012 dlm hidup misscincau, amat berharga.. hanya ALLAH yang mengetahui betapa bahagianya hambaNYA ini disaat jam 0000 2012 menjenguk diri.. syukur, kalimah ALLAHuakbar menjadi pembuka saat manis ini.. tangisan rindu dan taubat menjadi pengganti gelak ketawa sebelum ini.. misscincau bersyukur, ditemukan sahabat sahabat yang memberi dan membantu salam cinta misscincau terhadap yang ESA.. syukur, dipertemukan.. moga ukhuwah kita hingga ke raudatul jannah.. terima kasih penuh sayang keranaNYA, misscincau ucapkan buat raudatus sakinah..

"menurutku, urusan kalian yang paling penting adalah solat. sesiapa yang selalu menjaga dan memelihara solatnya, bererti ia telah memelihara agamanya.. dan sesiapa yang mengabaikannya maka yang lainnya pasti lebih dia abaikan" ; Khalifah Umar Al Khattab..

oleh itu, wahai sahabat sahabat alam mayaku sekalian, utamakanlaa solat yea.. insya ALLAH, kita jaga solat, kita utamakan perintah ALLAH, DIA juga akan menjaga dan memelihara kita.. utk azam baru nii, perkukuhkan tiang agama kita sebaiknya.. bagi yang masih leka dan malas malas nak solat, tolong.. tolong bantu lawan nafsumu, bangunlaa, rohmu rindukan solatmu terhadap yang ESA..
dan kepada sahabat sahabat yang alhamdulillah, sudah menjaga solatnya, makin perkukuhkanlaa dengan amalan amalan sunat yea.. solat sunat dhuha n sebagainya.. insyaALLAH

ingat yea sahabatku semua, sekarang kita semua sedang berjihad.. bagi misscincau sendiri, misscincau sedang berjihad menuntut ilmu yang diamanahkan ALLAH sebaiknya.. apatah lagi, i'll become 19 in next january 20th.. khalifah ALLAH, itulaa tuntutan utama dan sebenarnya.. make a new schedule.. the new schedule that will bring us to jannah.. sesuaikan dgn waktu solat.. insya ALLAH, segala urusan dipermudahkan.. :)



orh yea, ada yang bertanya, benarkah lebih afdhal melewatkan solat isya'..
hm, sebenarnya, solat isya' hanya harus dilewatkan jika menghadiri majlis ilmu. tapi kalau dah kelas start kul 9, leyh jek solat dulu before gerak an..? :)

there have 3 type of persons yang solat, which is ;
1. mereka yang khusyuk dlm solatnya.. orang nii, insya ALLAH berjaya..
2. mereka yang istiqamah(setia) dlm solatnya.. nak capai tahap khusyuk, mmg sukar.. tapi kalau kita dah jaga solat n istiqamah menunaikannya, alhamdulillah :D
3. mereka yang lalai terhadap solatnya.. mereka nii, orang yang melewat lewatkan solat yea.. hm, kat neraka, ada 1 neraka yang memang dikhaskan utk org yang solat dilewat waktu.. 
masya ALLAH..

okay, bagi 1 soalan lain pulak.. hm, ada yang da insaf, da bertaubat.. alhamdulillah.. dia ngaku dia da banyak kali tinggal solat, bertahun tahun.. bagi kes nii, hm.. tak apa sayangku.. :) mintak ampun kat ALLAH, bertaubat, dan ganti solat pada waktunya atau pada waktu lain.. macam nii yea, lepas solat zohor, ganti balik solat zohor. macam tuulaa seterusnya.. insya ALLAH.. bila tiba saatnya, rasa da tenang haty kita, insya ALLAH, anggaplaa solat solat yang kita tinggalkan dulu, dah diampunkan.. sesungguhnya, ALLAH maha pengampun, maha penyayang.. percaya dan yakin, dgn janjiNYA.. subhanallah..

remaja melayu, yang makin pupus dan lemah tahap imannya,
 yang makin jahil dgn propaganda barat, bertaubatlaa..
malulaa dgn DIA.. DIA yang menciptakan kita, namun kita berpaling dariNYA.. 
mana letaknya aib diri kita..?
subhanallah, sedarkah kita, malaikat izrail tengok kita 70x dalam masa sehari.. tak gerunkah kita..? 
malaikat izrail, malaikat yang mencabut nyawa kita.. ALLAHuakbar !
bantulaa menjaga islam.. sesungguhnya iblis musuh kita, syaitan musuh kita, tapi kenapa kita ikut dorang..? ALLAH..
sedihnya..
kenapa nafsu yang kita turuti..? sedangkan kita ada akal.. 
kenapa kita tolak iman yang akan bantu kita kat akhirat, sedangkan akhiratlaa yang kekal abadi..
kenapa sambut tahun baru dgn pergaulan bebas..? 
sedangkan kita agama islam, kita tahu, kita belajar batas agama..?
kenapa ikut cara rambut dorang yang mcm punk tuu semua..? sedangkan kita ada tudung dan kopiah yang boleh lebih mencantikkan kita..?

bagi misscincau sendiri, misscincau tak kenal semua pembaca misscincau, tapi misscincau bersyukur, sekurangkurangnyaa, dgn penulisan misscincau, alhamdulillah.. ada yang berminat, memahami dan belajar.. syukran utk yg sudi beremail dgn misscincau.. alhamdulillah.. misscincau anggap nii cara jihad misscincau kat para pembaca.. supaya kita sama sama menginsafi dan lebih mencintai pencipta kita yang maha penyayang.. maafkan misscincau andai ada teguran yang tak kena, maafkan.. halalkan yea.. :) 


 sahabatku sekalian, 
moga ALLAH merahmatimu di dunia dan akhirat, dipermudahkan segala urusan..
maaf..
tapi, jika kita bersahabat, andai lelaki itu boleh mengingatkan n mendekatkan kita padaNYA,
 teruskan persahabatan dgn menjaga adab dan sikap..
namun jika lain caranya, lain mahunya, tinggalkan dia.. sesungguhnya, lelaki yang baik dia tidak akan sekali kali mencuba mahupun menduga kita dengan cara yang keji.. 
lelaki hanya punya 1 nafsu, maka memang nafsunya utk wanita.. 
tapi, jika lelaki pandai menjaganya, bahagialaa wanita yang memiliki hatynya..
 namun, jika dia gagal menjaga nafsunya, hancurlaa wanita itu jika terus menerus bersamanya.. 
sesungguhnya, ampunan ALLAH meliputi seluruh alam.. 
tak akan ada istilah ' da tak de masa nak bertaubat. da tak sempat..'
yea sayang sayangku..?

 gadis, wanita, muslimah, an nisa', ;
'nafsu mengatakan wanita itu cantik dari paras rupanya..
akal mengatakan wanita itu cantik pada ilmu dan kepandaiannya..
dan
haty mengatakan wanita itu cantik pada akhlaknya..

'perkara yang mula mula sekali akan dihisab dari seseorang hamba itu pada hari kiamat ialah solat. jika dia melaksanakan dgn sempurna, maka ditulis baginya ganjaran solatnya yang sempurna itu. namun, jika dia tidak melaksanakan dgn sempurna, ALLAH berfirman, "jika hambaku melakukan solat fardhu dgn tidak sempurna, maka lihatlaa solat sunatnya..sesungguhnya solat sunat itu mampu menutup segala cacat cela solat fardhu seseorg hamba itu.." kemudian, barulaa amalan amalan lain dihisab..' riwayat imam ahmad :D

No comments: