"ya ALLAH, izinkan aku sentiasa mengingati-MU tika lelapku, tika jagaku, tika sihatku, tika sedihku, tika gembiraku, tika tangisku, tika senyumku, tika hidupku dan tika ajal menjemputku.. ya RABB, redha-MU ku damba, ampun-MU ku pinta. ampuni daku, ALLAH yang maha penyayang dan adil.."

ya ALLAH..
andai kami beribadat utk mendptkan syurgaMU, bantu kami utk perbetulkan niat kami hanya krn utk menatap indahnya wajahMU..
andai kami beribadat utk menjauhkan diri dari nerakaMU, maafkan kami krn dosa kami melebihi cinta kami terhadapMU.. amin~
assalamualaikum.. before korang baca, Naabiha nak tanya, da solat belum?.. kalau da, alhamdulillah.. kalau belum, plz solat dulu, Naabiha tak nak nanti kita sama sama kena jawap at akhirat kelak sbb Roon Ahibaan's..

jazakallah ! :)

Thursday, December 6, 2012

Mr.Jodoh :)

Bismillah..


"will you marry me?"
"will you be my only one?"
"sudikah awak menjadi isteri saya yang sah?"
"sudikah awak menjadi ibu kepada anak anak saya?"
"will you be my happiness, my laughing gas and the only one that will always support me through thick and thin?"

subhanallah~ orh! dats dialogue really means a lotsa to woman.. really.. dats d valuable love from man to her only one special woman that really give a huge impact in their life..

but for me, i dun wat that.. i dun want that kind of experience.. i just want the way which is,
"assalamualaikum uncle, auntie.. saya (hamba ALLAH) berniat untuk menjadi yang halal utk anak dara uncle and auntie.. saya (hamba ALLAH) berhasrat utk menjadikan dia bidadari saya di dunia dan berniat untuk memimpin dia ke syurga ILAHI"

hmm, that's the way i want and ngee* truly want!
inshaa ALLAH, one day, one really surprising day <3 inshaa ALLAH..


orhkay, too much introduction.. haha! jodoh, soal jodoh.. hmm, antara yang misteri dan tersembunyi.. antara rahsia indah daripada ALLAH.. jodoh, itu berbeza dengan cinta.. yea, betul.. hehe.. bila dia jodoh kita, inshaa ALLAH kita akan merasa tenang mendengar namanya dan jugak kita rasa selesa jek.. tapi cinta, its more for rasa hmm, camna ek? haha! :P camni laa, usually orang yang ditakdirkan jodoh kita oleh ALLAH, orang yang akan wat kita rasa mencintai dan dicintai.. tapi berbeza dengan soal cinta.. kadang kadang, repeat, sometimes, orang yang kita suka, sayang, err *geli nak sebut cinta* , bukan jodoh terbaik utk kita.. ada kalanya, ALLAH menemukan kita dgn rasa yang istimewa tuu utk org yang salah terlebih dahulu utk kita lebih mengenali PENCIPTA cinta tuu dlu..

nak tambah pasal cinta, hmm.. actually korang tak kan pernah rasa cinta selagi korang belum bernikah.. nii kata kata umi sendiri.. cinta nii, dia unik.. ALLAH akan lahirkan cinta nii, bila saat "aku terima nikahnya" dilafazkan.. cam couple and semua tuu, its not love.. tuu semua sayang, cuma beza, sayang lebih, sayang sikit, sayang biasa.. haaa.. itu kata orang yang dah melalui sesi akad nikah.. ^^

btw, antara isi dlm misteri jodoh, siaran semanis kurma baru baru nii, ialah ;

1. pilihlaa pasangan yang baik utk nutfahmu.. hmm, senangnya camnilaa.. abah cakap, nak dapat anak yang baik, yang soleh dan solehah, kita kena pilih pasangan kita dulu.. sebab tuu dlm islam, antara ciri cirinyaa ialah, keturunan.. :)

2. jodoh memang misteri, yang misteri nii biasanya indah dan yang indah tuu laa yang berkekalan.. :)

3. masa tuu, dorang ada jugak kaitkan dgn kerjaya.. and jawapannya ialah, "soal bekerjaya ke tidak, itu bukan soalnya sebab semua ditentukan oleh ALLAH.. bila daa jodoh, percepatkanlaa" hmm, abah un ada cakap, kerjaya tuu memang penting, tapi lagi penting kalau jodoh kita tuu tawu mencari kerja.. bukan sekadar bekerja.. hehe,, abah memang suka bagi ayat camtu.. biar otak berkembang ^^

4. "ALLAH memberi kita sekeping haty sebab lagi satu haty untuk kita cari, yang kita cintai"

~kenapa jodoh misteri?~`
* sebab ALLAH maha berkuasa.
* sebab ALLAH nak ajar kita bahawa ketentuan 
ALLAH itu pasti.
* sebab ALLAH nak kita yakin, jodoh itu ada.. 
sebab tuu perlu usaha dan bertawakal..
* sebab ALLAH nak ajar kita bersyukur,
 dgn jodoh yang ALLAH bagi.
* sebab ALLAH nak bagitahu kita bahawa jodoh kita tuu adalaa yang terbaik utk kita.

orh,, last kupasan from semanis kurma ; "jgn carik yang paling sempurna.. nanti kita melebihi ALLAH yang bersifat sempurna.." && special thing about jodoh is, kita pusing ikut mana pun, bila ALLAH kata itu dia, dia jugak..

abah ada cakap, "handsome seseorang lelaki bukan terletak pada paras rupanya.. tapi pada tegasnya dia dgn fakta dia.. bukan pada tegasnya dia dgn yang salaa, kerana itu ego namanya.. bukan jugak pada tegasnya dia dalam panas barannya, kerana itu syaitan temannya.."

hmm, kalau cakap bab jodoh nii, memang byk.. sebab salah satu hikmah manusia diciptakan adalaa utk saling sayang menyayangi kerana ALLAH.. nabi nabi kita pun, penyayang orangnya.. :)



"bismillah.. ya ALLAH yang maha pengasih lagi maha penyayang.. yang mendengar setiap hasrat, hajat dan doa hamba hambaMU.. izinkan kami terus berpegang pada tali keimanan.. bantulaa kami utk sentiasa redha dgn nikmat yang ENGKAU berikan.. sesungguhnya, jika KAU ciptakan dirinya(nama si dia) utkku, dekatkanlaa haty kami dan bantu kami utk terus berusaha meningkatkan kecintaan kami terhadapMU.. namun jika dia(nama si dia) bukan tercipta utk memimpinku ke jalan yang KAU redhai, tenangkan haty ini dan bantu kami utk mendapatkan yang lebih baik dari sisiMU..
 kami bermohon, agar KAU menemukan kami dgn jodoh yang ENGKAU pilih.. amin"

jazakallah sebab sama sama menambah ilmu mengenai topik ini..
jazakallah sebab sama sama belajar soal haty yang senstitif ini..
jazakallah sebab sama sama mengaminkan doa doa dan harapan ini..

may ALLAH bless you always and remember, ALLAH loves you so put your trust on HIM, only!

lovey , ALLAH's <3

4 comments:

Anonymous said...

hohoho , tenang n bertambah lagy ilmu pasal jodoh nie , tersenyum pasal bce bende nie , thankiu pade hamba ALLAH yang bernama nabiha :')

~ Roon Ahibaan said...

alhamdulillah.. hehe.. thanks for coming too :) tersenyum tuu tandanya cam da ada calonlaa an? :P

Anonymous said...

ada2 , tpy harap itulah jodoh yang ALLAH berikan pada saya ^^

~ Roon Ahibaan said...

hihi. amboi. inshaa ALLAH :) jaga hubungan seeloknya, inshaa ALLAH, ALLAH redha.. :)