"ya ALLAH, izinkan aku sentiasa mengingati-MU tika lelapku, tika jagaku, tika sihatku, tika sedihku, tika gembiraku, tika tangisku, tika senyumku, tika hidupku dan tika ajal menjemputku.. ya RABB, redha-MU ku damba, ampun-MU ku pinta. ampuni daku, ALLAH yang maha penyayang dan adil.."

ya ALLAH..
andai kami beribadat utk mendptkan syurgaMU, bantu kami utk perbetulkan niat kami hanya krn utk menatap indahnya wajahMU..
andai kami beribadat utk menjauhkan diri dari nerakaMU, maafkan kami krn dosa kami melebihi cinta kami terhadapMU.. amin~
assalamualaikum.. before korang baca, Naabiha nak tanya, da solat belum?.. kalau da, alhamdulillah.. kalau belum, plz solat dulu, Naabiha tak nak nanti kita sama sama kena jawap at akhirat kelak sbb Roon Ahibaan's..

jazakallah ! :)

Monday, March 11, 2013

bicara 30 cinta


Bismillah..
Assalamualaikum sahabat pembaca sekalian! Hi J 
Alhamdulillah.. sekian lama menyepi kerana kesibukan, insya ALLAH hari ini, akan ada perkongsian istimewa mengenai ‘Cinta Muda IPT’


^^
Actually, topik ni dikongsi bersama imam muda Asyraf & ustaz Don Daniyal.. insya ALLAH.. Kita kongsi ye! J
1    1.  Apa itu cinta?
: cinta itu f i t r a h =)

2    2.  Apa itu fitrah?
:fitrah itu tak belajar, tapi t a h u.. contoh fitrah yang terdekat dgn kita.. macam masa kita kecik kecik dulu, bila kita menangis je, sebab kita ‘melabur’ or nak susu.. haa, umi abah pulak, macam dah paham paham yg bila kita menangis tu, antara 2 sebab tuu =)

3    3.  Hukum bercinta?
: islam tak pernah menghalang rasa cinta.. sebab itu fitrah.. apa yg islam halang dan sekali gus haramkan, adalaa cara bercinta tuu!



4   4.  Nak bercinta waktu bila?
:  sebelum tahu nak bercinta tuu, kenal diri and tanya diri dulu, nak cinta sebelum atau selepas nikah..? haa, siap ada pilihan tuu.. hehe :P



5    5. Antara dua pilihan.. macam mana yea..?
: bercinta selepas nikah.. haa, ini ikut seperti yg disyorkan para Nabi.. kita minat, kita risik.. bila dia terima, Alhamdulillah, kita terus tetap tarikh dan kahwin =)
: bercinta sebelum nikah.. hmm, boleh.. tapi, dipandukan dgn agama Islam.. maksudnya, tak de dating berdua, tak de tengok wayang berdua, tak de 24 jam mesej dan tak de sampai lupa ALLAH ! yang nii, kena betul betul kuat.. lelaki dan perempuan kena kuat dan usaha.. bukan usaha sebelah pihak sahaja..

6    6.  Macam mana nak tahu dalam hati seseorang tu ada siapa kalau dia pendam je?
: ada terkadang, yang pemalu.. yang suka dalam diam.. yang minat dalam sorok.. yang sayang dalam doa.. mereka tak meluahkan.. especially girls.. tapi, kita boleh faham dan agak dari bicaranya.. andai dia pernah menyebut nama seseorang itu, ertinya dia suka dan berkenan.. situasi nii berlaku dalam kehidupan Baginda Rasulullah saw..

7.  Orhkay.. bertunang pulak.. perlu dihebohkan?
: tidak.. pertunangan tidak perlu dihebohkan.. tapi, bila ada yang tiba tiba berkenan dgn kita yang dah bertunang nii, cakap terus terang dan jujur kat dia.. supaya dia tak tersalah menyayangi tunangan orang.. haram hukumnya ‘melintas’ tunangan orang !

8   8.  Macam mana cara bertunang?
: pergi tengok ! supaya kitaa mula rasa suka dan insya ALLAH, perkahwinan lebih indah..

9   9.Waktu bila yang betul betul sesuai utk merasai cinta nii? *hukhuk*
:  kalau budak sekolah yang bertanya, suruh dorang belajar dulu.. tapi, kalau budak IPT, Alhamdulillah.. waktu sekaranglaa.. umur 20an da boleh da nak rasa macam tuu.. *errr*


1   10.  Siapakah lelaki ?
: lelaki.. lelaki adalaa hamba ALLAH yang dari dalam, banyak simpan.. tapi, dari luaran, banyak menipu.. haha! Sebab tuu, jangan senang senang percaya lelaki.. sebab lelaki sebenarnya mempamerkan kasih sayang dgn tingkah laku dan melahirkan kerinduan dgn usaha utk bertemu =)

1   11.  Pembohongan paling besar bagi lelaki ialah bila mana...
: dia menyebut perkataan ‘i love you’.. tapi kalau tiba tiba dia cakap tuu, insya ALLAH, betullaa tuu.. macam baru nikah tuu kan? Haha =P

1    12.  Pembohongan paling besar bagi perempuan ialah bila mana..
: dia menyebut perkataan ‘i hate you’.. sebab maksud hate tuu is actually ;
 H-hope to be with you..
 A-admire you.. 
 T-too care about you.. 
 E-extremely love you..


1    13.  Bila kemuncak cinta..?
: kemuncak cinta ialah N I K A H.. sebab tuu bila da nikah, akan pegang.. bila da pegang, akan cium.. bila da cium, akan sayang.. sebab tuu, jagalaa sentuhan ! imam muda asyraf cakap, “sentuhan sebelum nikah terlalu berbeza dgn sentuhan selepas nikah.. terlalu berbeza ! bila kita dah nikah, kita sentuh, rasa macam kejutan elektrik..tapi, bila belum nikah dah sentuh, lepas nikah tu dah mula rasa bosan..”


1   14.   Mcm mana nak elakkan trlalu memikirkan tentang cinta?..
: sibukkan diri dgn ilmu.. insya ALLAH =) macam imam Nawawi.. beliau tak sempat nikah, sebab kecintaan kpd ilmu.. lailaha illallah.. bila sibuk dgn ilmu, kita takkan teringat nak nikah.. dan bila da habis belajar, baru terfikir.. sebab terlalu fokus dan sibuk dgn ilmu.. ehem, jangan ingat ilmu nii, ilmu fardhu kifayah je.. tapi, ilmu fardhu ain jugak =) apa pun, bila seru dah sampai, insya ALLAH, jodoh tuu ada ^^


1    15.   Mcm mana nak hindarkan diri dari maksiat?..
: subhanallah.. mengucaplaa ! bila kita utamakan kecintaan kpd ALLAH dan Rasulullah saw.. dan ibu ibu ibu bapa kita, insya ALLAH kita berjaya menghindari..


1   16.   Tahap macam mana yang membuatkan cinta tu jadi haram?
:  bila, melampau ! haa, dah jumpa, tak reti nak jaga solat.. dah mesej, sampai lalai nak solat.. dah cakap dalam telefon berjam jam sampai tertinggal subuh.. hmm hmm isk isk isk !

1   17.   Bila rindu, paling best, nak buat apa?
: baca Al Fatihah utk dia.. dan hehe, tulislaa surat.. surat cinta.. nanti ada jodoh, bagilaa kat dia ^^


1   18.   Macam mana cinta yang ikut islam?
: mula mencari sebelah lagi hati nii, bila kita dah tawu bila target nak nikah.. biar jangka waktu yang sesuai.. janganlaa lagi 5 tahun nak nikah, da carik pasangan.. ce dalam target tahun dpn nak nikah, haa! Bolehlaa carik J insya ALLAH..

1   19.   Kalau nak nikah muda, tapi masih belajar, tak de duit, macam mana?
: hadis nabi SAW.. 3 golongan wajib ALLAH tolong ialah ; 
1. Golongan yang berjihad fisabilillah.. 
2. Golongan yang berusaha mencari duit utk menebus diri (hamba).. 
3. Golongan yang berkahwin dgn niat utk menjaga maruah diri.. 
enough said ? =)


2   20.   Rindu tuu, zina hati ke?
: *senyum dulu* hehe.. orh ! rindu tak pe.. tapi kalau setiap masa nampak je muka dia, haa! Itu zina hati..


2   21.   Kalau nak tengok muka dia dgn cara jumpa, boleh tak?
: hehe.. boleh.. tapi, ajak ramai ramai.. elak fitnah dan tambah eratkan silaturrahim.. =)

2   22.   Bila saat yg betul betul kena kahwin?
: ngee.. selagi boleh bezakan rindu dan syahwat, selagi tu tak perlu memaksa diri utk terlalu nak kahwin.. jaga niat !

2   23.   Macam mana nak tahu, betul dia orangnya..?
: bila kita ada rasa.. bila kita merasai.. hmm, maka yakinlaa.. insya ALLAH.. kalau dia belum berubah, yakinlaa.. hidayah bila bila masa ! insya ALLAH..


2   24.   Bab kahwin nii, macam mana nak yakinkan parents..?
: hmm.. bagi mereka kepercayaan.. bagi mereka rasa kita boleh ! study betul betul, tunjukkan kebolehan kita dalam apa pun bidang yang kita ceburi dan hargailaa parents.. insya ALLAH..

2   25.   Kaya nii, perlu sgt ke?
: hmm.. actually, kaya nii tak perlu sgt pun.. yang penting, tanggungjawab.. bila dah tanggungjawab, akan sentiasa berusaha.. insya ALLAH..

2   26.   Macam mana kalau kita nak jadi yang pertama?
: senang cakap camnilaa.. tak semestinya orang yg kita nikahi tuu, orang yg pertama kita sayangi.. tapi, orang yg kita nikahi tuu laa, orang yang terakhir kita sayangi..


2   27.   Lepas buat solat istikharah, kadang kadang ada petunjuk melalui mimpi.. macam mana nak tahu yang mimpi tu benar?
: mimpi yang benar, bila.. masa kita tidur tuu, kita ada wudhu.. bila kita tidur tuu, kita tak berhadas.. bila kita tidur tuu, tiba tiba kita terjaga sebab mimpi tuu dekat dekat subuh, mcm pukul 4 pagi.. bila kita mimpi, tiba tiba terus bangun.. and bila kita mimpi tu, sampai bila bila kita ingat.. and the last one is, bila kita mimpi yang sama berulang ulang kali.. haaa, insya ALLAH.. itulaa mimpi mimpi yang benar.. masha ALLAH !


2   28.   Cara paling senang nak menunjukkan yg kita ada perasaan kat dia, tapi malu nak tunjuk?..
: hehe! Apa yang dia suka, kita pakai.. apa yang dia bagi, kita guna.. comey kan? =)

  29.   Macam mana nak hibur hati kita especially muslimah.. yang kadang kadang bila nak datang ALLAH bagi cuti tuu, akan lebih beremosi perasaan kat seseorang..?
: hmm, meh hibur hati dgn doa.. insya ALLAH.. ALLAH dgr and dia pun rasa.. insya ALLAH.. =)

 30.   Petunjuk dia adalaa jodoh kita?..
: bila kita tengok muka dia, kita tak boleh cakap ‘no’.. hmm, ituaa namanya jodoh =)



Doa frust / kematian orang yg disayangi..
“innalillah innalillah innalillah.. wa innalillah hi rojiun.. wa innalillah hi rojiun.. wa innalillah hi rojiun.. ALLAH humma junni fi musibati wa akh lil li, khoi romminha..”
-daripada ALLAH kita datang, kepada ALLAH kita kembali.. ALLAH, berilaa kami ganjaran atas musibah ini dan gantikanlaa dgn sesuatu yg lebih baik..
Allahumma amin!

 and, alhamdulillah.. happy for my molla molla.. sbb dapat tempat pertama cabutan bertuah dan bergambar dgn ustaz Don ^^


Sunnah  >>> isteri baring atas paha suami J sweet <3

Madah >>> ALLAH cipta dahaga, dan ALLAH juga ciptakan air.. ALLAH ciptakan nafsu dan ALLAH juga cipta cara kawal nafsu dgn nikah.. subhanallah ! jadi bersyukurlah, kerana ALLAH yang menciptakan perasaan suka kat orang lain..


Bila dah ada berkenan kat hati tu, cakap dgn dia.. sama sama ajak berubah.. sebab kita nak dua dua masuk syurga.. 
ya ALLAH, indahnya bercinta kerana ALLAH..


wassalam :)

2 comments:

Shazwani Ramly said...

perkongsian yg sgt berguna biha :) thanks biha. sgt berguna. sgt sgt.

~ Roon Ahibaan said...

:) alhamdulillah.. jazakillah wani ^^